Hallå där, klasscoacher!

Medarbetarintervjuer82Omvärld110

Vi pratar med våra nyblivna klasscoacher om hur det känns att engagera sig i My Dream Now.

 

Strax före årsskiftet inledde vi ett samarbete med My Dream Now, ett program som syftar till att skapa samverkan mellan skola och arbetsliv. Målsättningen med programmet är att uppmuntra barn och ungdomar att se sitt värde i samhället och samtidigt visa på de möjligheter som finns vidare ut i arbetslivet. My Dream Now fokuserar i huvudsak på att arbeta med unga i särskilt utsatta områden där man genom regelbundna besök från klasscoacher inom olika yrkesgrupper vill visa på olika typer av jobb som finns på marknaden. På detta sätt vill man inspirera unga till en karriär, oavsett bakgrund, genom att få träffa människor som på olika sätt tagit sig in i arbetslivet och få höra deras berättelser kring alla turer fram till dit de är idag. Det finns så många olika vägar in till det där drömjobbet man inte visste fanns.

I och med viruset Corona/Covid-19 har förutsättningarna för klasscoacherna att möta eleverna personligen förändrats. Nya förutsättningar kräver nya lösningar, så nu har My Dream Now tagit fram en app genom vilken klasscoacherna kan fortsätta att peppa elever och svara på deras frågor nu när personliga möten inte är möjliga.

Innan viruset förändrade förutsättningarna hann dock Helena, Sara H och Magnus från oss på ETTELVA träffa några av eleverna och vi är nyfikna på att höra mer om detta.

Varför valde ni att engagera er som klasscoacher?

– Jag tycker att det är ett fint initiativ att ansluta ETTELVA till organisationen My Dream Now som vår nya VD Christina Kazeem tog i vintras. Genom deras arbete kan människor med erfarenhet från yrkeslivet få kontakt med skolelever i områden där visioner om en glädjefylld karriär och högre utbildning ofta har liten spridning. Med hjälp av aktivt coach-arbete får skolelever inblick i utbildningsmöjligheter som kan innebära nya livsval. Jag blev nyfiken på att delta eftersom jag själv kommer från en bakgrund där högre utbildning sågs som en självklar möjlighet för att skapa en bra tillvaro, berättar Magnus.

– Tidigare brukade jag engagera mig i en ideell förening, men på senare tid har jag inte prioriterat det. ETTELVAs initiativ gav mig möjlighet att, på arbetstid, möta ungdomar och hjälpa dem att förstå sina möjligheter i arbetslivet genom My Dream Now. Min väg till landskapsarkitekt har jag själv valt utan särskild vägledning. Den erfarenheten kan jag dela för att hjälpa ungdomar att hitta sin egen väg ut i arbetslivet, konstaterar Sara H.

Hur gör man för att bli klasscoach?

– Processen att bli klasscoach börjar med att man anmäler sig till en tre timmar lång grundutbildning som My Dream Now håller i. Efter att utbildningen är gjord får man ett erbjudande om en skola och en klass att besöka tillsammans med 3-5 andra klasscoacher. Tillsammans blir vi ett team av människor med olika ålder, bakgrund och sysselsättning som alla kan visa på olika vägar in i arbetslivet, berättar Helena.

– Precis, och tanken är att vi totalt ska besöka klassen fyra gånger under en termin där varje besök är ungefär två timmar långt, fortsätter Sara H.

Hur var ert första besök på plats med klasserna?

– Det var fantastiskt roligt! Jag fick träffa en klass i årskurs 7 i en kommunal skola i en förort i norra Stockholm. Jag blev verkligen glad över att få kontakt med dessa unga och höra om deras drömmar och visioner. Arbetet de gör med att föreställa sig en positiv framtid är verkligen beundransvärt och inspirerande! Livet i de mest segregerade förorterna innebär utmaningar som jag bara tror att jag förstår, men det är tydligt att det finns minst lika mycket stolthet och kreativa drömmar bland de unga boende! Berättar Magnus entusiastiskt.

Sara tar vid och berättar om sitt första möte med eleverna,

– Ja, jag kan inte annat än instämma med Magnus, det var verkligen ett positivt möte med eleverna! Dagen innan var jag ganska nervös, men mötet kändes väldigt bra. Klassen jag fick träffa var också en årskurs 7 i en kommunal skola i en förort i norra Stockholm. Eleverna hade mycket energi och många fina reflektioner kring de övningar vi gjorde. Min känsla efter träffen är verkligen att alla eleverna har goda möjligheter att få ett jobb som de trivs med, de ska bara veta vilka vägar som finns. Jag inser också efter detta möte att jag sällan träffar ungdomar och att jag är ovan att kommunicera med denna åldersgrupp, vilket blev en aha-upplevelse för mig personligen.

Helenas första tillfälle som klasscoach kan också sammanfattas som positivt men även hon konstaterar några utmaningar såhär vid första träffen med eleverna,

– Det var utmanande att hålla workshops tillsammans med andra klasscoacher som jag bara träffat en gång innan och svårt att prata på ett sätt så att man håller uppe intresset och att ungdomarna förstår. Men vi hittade en bra väg tillsammans med eleverna och hade väldigt roligt! De vill ju så mycket och hade så många bra idéer. Det kändes hoppfullt! Vi pratade om vad som är ett bra jobb och det fick även mig att ta mig en funderare över mitt arbetsliv och vad som är viktigt för mig. Att det har varit olika saker som är viktigt under olika tider i livet. Det kan till exempel vara pengar, spännande arbetsuppgifter eller flexibla arbetstider som lockar, men det som har stått sig under hela mitt arbetsliv är att bra kollegor är ett måste för mig. Och det tycker jag att jag har hittat här på ETTELVA, sammanfattar Helena om sitt första personliga möte med eleverna. Även Helena träffade en årskurs 7 i en kommunal skola men i en förort i södra Stockholm.

Vi på ETTELVA är väldigt glada över att vara engagerade i detta projekt och ser fram emot fler möten med olika klasser här i Stockholm.