Utställning om Bergmans drömhus

På ritbordet101

Foto: Marianne Ström

Nu öppnar utställningen om Bergmans drömhus

Vår medarbetare Lars Gezelius har tillsammans med Cristina Jardim Ribeiro varit med och producerat en utställning om Ingmar Bergmans hus Hammars på Fårö. I utställningen får besökaren följa berättelsen om hur arkitekt Kjell Abramson först kom i kontakt med Bergman genom de projekt han utförde på Dramaten, samt hur de kom att leda till att Abramson fick uppgiften att rita Bergmans drömhus.

Lars Gezelius påbörjade samtal med Abramson redan 2015 i samband med att han arbetade med en text om ett annat av hans projekt. Samtalet ledde till nya frågor och en nyfikenhet för Abramsons övriga projekt, varav ett av dem var Bergmans hus – ett hus beläget på en plats som Bergman från första besök kände sig hemma på. Bergmans dotter Linn Ullman beskriver detta i sin bok De oroliga:

“Platsen han förälskade sig i var en öde stenstrand, några krokiga tallar. Han kände genast igen sig, han visste att det var hans plats, det stämde överens med hans innersta föreställningar om former, proportioner, färger, ljus och horisonter.”

Platsens kvaliteter blev därför viktiga för Abramson i sitt arbete med Bergmans bostad. Samspelet och relationen mellan de befintliga stenmurarna och träden på platsen blev vägledande för arbetet med husets utformning. Han beskriver processen med framtagandet av Bergmans bostad:

“Vi hade egentligen inget program för huset, men kravet var att byggnaden skulle ha en ganska stor volym och att avskildhet skulle råda mellan de olika rummen. Det privata var viktigt. Jag formade ett program, byggde fram det i tankarna efter vad jag trodde. Det skall öppna sig mot havet. En bostadslänga åt havet och ett gästhus med plats för filmfolk och klipparbete.”

Varje komponent, detalj och sak som blivit en del av Bergmans bostad har en tydlig tanke. När Abramson berättar för Lars om byggnadens upplägg återger han byggnaden på ett närmast filmiskt vis. Han beskriver rörelsen genom husets alla delar och hur livet tar plats i bostaden genom att beskriva hur människan använder de olika rummen. Abramson har genom huset lyckats skapa miljöer för Bergman och hans familj att leva, tillsammans med varandra och med platsen och dess kvaliteter. De material som redan fanns på platsen, sten och trä, är de material som i huvudsak använts i husets utformning.

Bergmans arbetsrum. Foto: Marianne Ström

2017 var Lars Gezelius stipendiat och bodde på Hammars. Arbetet med utställningen har enligt Lars varit intensivt och intressant:

“Det är fint att Abramsons arkitektur når ut. Det bär på en hög kvalitet och i Hammars speglas en mycket speciell beställare.”

Utställningen ger en unik inblick i Hammars, som är stängt för allmänheten. En del av utställningen kommer att vara en VR-upplevelse för den som vill vandra runt i bostaden. Utställningen kan besökas på Bergmancenter på Fårö, en bit nordväst om Bergmans drömhus.

Mer info om utställningen finns på Bergmancenters hemsida.