“Genom en kontinuerlig dialog med verksamheten har vi skapat en trygg, utvecklande och lärande miljö för barnen.”
Ulla Larsson, Uppdragsansvarig landskapsarkitekt ETTELVA
“Genom en kontinuerlig dialog med verksamheten har vi skapat en trygg, utvecklande och lärande miljö för barnen.”
Ulla Larsson, Uppdragsansvarig landskapsarkitekt ETTELVA
Gestaltningen av både skolan och skolgården tar sin inspiration från landskapet som skolgården befinner sig i. Vedbobacken, som är ett litet berg beläget till väster, och ängen, där skolgården placeras. Att skapa en tydlig koppling till det landskap som finns omkring har varit vägledande. Stor vikt har lagts vid att bevara träd och buskvegetation på området och höja de naturvärden som redan finns. Med hjälp av materialval och formspråk genomsyrar konceptet Berget och Ängen skolgårdens utformning, kopplar till skolbyggnaden och ger platsen en identitet som grundar sig i området. Konceptet Berget och ängen är del av gestaltningsprogrammet som vi har utgått från och som följt med som en röd tråd genom hela projektet.
Skolbyggnaden placeras mot Vallbyleden och skapar en förlängning av berget och med sina arkitektoniska detaljer återspeglar byggnaden berget på den södra sidan och ängen på den norra sidan. Skolgårdens gestaltning knyter främst an till ängens karaktär, men innehåller små inslag som knyter an till berget och kopplar samman gården med skolbyggnaden.
Skolgården är gestaltad för att skapa en trygg, utvecklande och lärande miljö för barn och pedagoger. På skolgården finns platser för återhämtning, spontan aktivitet, programmerade lekytor samt utomhuspedagogik. Ett starkt önskemål från verksamheten var stora ytor för mycket fysisk aktivitet för att möta behoven för många av de barn som kommer gå på skolan. Ytor för parkering, angöring och leveranser är separerade från resten av skolgården för att skapa en trygg miljö för barnen och för att enkelt ansluta till områdets befintliga vägnät.
Majoriteten av planteringsytorna i entrézon består av regnbäddar. Deras syfte är att fördröja och rena dagvatten från tak och hårdgjorda ytor. Förutom att ta hand om dagvatten fylls de av perenner, träd och buskar som skapar en livfull, färgglad och grön entré till Vallbyängsskolan. I största mån väljs inhemska växter som kan bidra till områdets biologiska mångfald och underlätta för insekts- och djurliv.
Under hela projektets gång har vi haft en nära dialog med verksamheten för att fånga upp deras specifika behov. Framöver kommer vi även delta i workshops med föräldrar, elever och barn. Ett viktigt tillfälle för delaktighet och erfarenhetsåterföring.